تامین اجتماعی

اخبار ؛ مشاوره ؛ راهنمایی

تامین اجتماعی

اخبار ؛ مشاوره ؛ راهنمایی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سوال: سلام بنده مردی 45ساله دارای سابقه 5سال پرداخت حق بیمه که بصورت اختیاری پرداخت نموده ام ولی بدلیل حق بیمه بالاتر ازادامه پرداخت بازمانده ام چطور میتوانم حق بیمه کمتری پرداخت نمایم وشغل بنده نمایندگی بیمه می باشد آیا این شغل میتواند جزء مشاغل آزاد محسوب بشود ومن حق بیمه 12درصدی وکمتر واریزنمایم متشکرم

پاسخ:با سلام. با توجه به شرایط می توانید بیمه مشاغل آزاد شوید اما بنده توصیه می کند در صورت تاهل نرخ 18 درصد را انتخاب کنید. در ضمن با توجه به سن خود هر چه سریع تر اقدام کنید.



سوال:با عرض سلام و خسته نباشید 

همسر من شغل ازاد دارند و سنگ کار هستن ایشون تا به حال جایی بیمه نبوند 
میخواستم بپرسم از چه بیمه ای میتوانند استفاده کنند که امکان بازنشستگی داشته باشه و هم اینکه برای درمان استفاده بشه و اینکه بیمه ایشون شامل حال من هم بشه چون من هم بیمه نیستم

پاسخ:درصورتی که تا به حال بیمه نبوده اند اگر کمتر از 50 سال سن داشته باشند می توانند بیمه مشاغل آزاد شوند که نرخ ها را در این پست می توانید مشاهده نمایید که البته نرخ 18 درصد با توجه به تاهل ایشان مناسبتر است. اگر تمایل به اخذ دفترچه بیمه دارید ماهانه علاوه بر حق بیمه به ازای هر دفترچه مبلغ سی هزار تومان جداگانه اخذ می شود مثلاً برای خودتان و همسرتان ماهانه 60 هزار تومان. اما اگر سنگ کار هستند و مدرک صلاحیت حرفه ای فنی و حرفه ای دارند می توانند درخواست بیمه کارگران ساختمانی بدهند که ماهانه 60 هزار تومان هزینه دارد اما به طور معمول چندین سال باید در نوبت باقی بمانند تا نوبت به بیمه شدنشان بشود. توصیه می کنم فعلا بیمه مشاغل آزاد شوید و دفترچه های بیمه را نیز به جای تامین اجتماعی از بیمه سلامت بگیرید که هیچ هزینه ای ندارد و جهت بیمه کارگران ساختمانی هم اقدام کنند و هر زمان نوبتشان شد بیمه خود را به کارگران ساختمانی تغییر بدهند.
  • خبرنگار 94
  • ۰
  • ۰

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، محمدحسن زدا اظهار داشت: مطابق قانون جدید بخشودگی جرائم بیمه‌ای، آن دسته از واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی که به دلیل حوادث غیرمترقبه، نوسانات نرخ ارز و فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه برای پرداخت حق بیمه دچار مشکل شده‌اند، می‌توانند با پرداخت اصل حق بیمه از جرایم مربوطه معاف شوند.

وی ادامه داد: برای همکاری و همراهی هرچه بیشتر با واحدهای تولیدی و کمک به رونق اقتصادی، تسهیلاتی نیز برای تقسیط اصل بدهی‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شده است که البته در صورت تمایل به پرداخت حق بیمه با اقساط طولانی‌تر، بایستی بخشی از جرائم بیمه‌ای نیز پرداخت شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: کارگاه‌های مشمول این آئین نامه بر اساس اینکه بدهی بیمه‌ای خود را به چه صورت پرداخت می‌کنند، از بخشودگی جرائی به میزان ٥٠ تا ١٠٠ درصد برخوردار خواهند شد؛ به این ترتیب که با پرداخت بدهی بیمه‌ای طی ١٢ ماه از ١٠٠ درصد، ١٨ ماه ٨٥ درصد، ٢٤ ماه ٧٥ درصد، ٣٠ ماه ٦٠ درصد و ٣٦ ماه ٥٠ درصد بخشودگی برخوردار می‌شوند.

محمدحسن زدا با بیان اینکه با همکاری بانک رفاه کارگران تسهیلاتی نیز برای واحدهای مشمول این قانون برای پرداخت حق بیمه‌های معوق در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: پیشنهاد ما به واحدهای تولیدی دارای بدهی بیمه ای معوق این است که با استفاده از این تسهیلات بدهی‌های بیمه‌ای خود را در بازه زمانی یک ساله پرداخت کنند تا از ١٠٠ درصد بخشودگی جرائم برخوردار شوند.

وی خوش حسابی کارفرمایان را از مهمترین شرایط استفاده از این مزایا برشمرد و گفت: خوش حسابی نیز در این قانون به خوبی تعریف شده است و به کارفرمایی اطلاق می‌شود که در بازه زمانی ١٨ ماهه قبل از بروز مشکل حداقل در ١٦ ماه حق بیمه کارگاه خود را به موقع پرداخت کرده باشد.

زدا افزود: غیر ارادی بودن بروز مشکل در کارگاه توسط کمیته‌های فنی سازمان تأمین جتماعی در سراسر کشور تشخیص داده می‌شود و نحوه تقسیط بدهی‌های نیز بر اساس ضوابط معین در استانها و واحدهای تخصصی سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

  • خبرنگار 94
  • ۰
  • ۰

پرونده های فساد در دستگاه های دولتی در شرایطی طی 3 سال گذشته یکی پس از دیگری آشکار می شود که این روزها برخی رسانه های زنجیره ای در تلاش هستند تا با مطرح کردن پرونده های فساد در دولت قبل، درپوشی بر اسناد منتشر شده از فساد برخی دستگاه های تحت نظر دولت یازدهم بگذارند.

همین چند وقت پیش بود که ماجرای جنجال برانگیز فیش حقوق میلیونی برخی مدیران عالی رتبه‌ بیمه مرکزی در فضای مجازی انتشار یافت. فیش های حقوقی که نشان می داد، تنها سه مدیر ارشد بیمه مرکزی 180 میلیون تومان حقوق می گیرند و حقوق تنها یک نفر 87 میلیون تومان بود.

در همان برهه اما  دیوان محاسبات کشور با اشاره به تخلف مدیران بیمه مرکزی در دریافت وجوه غیرمعمول طی اسفند سال گذشته اعلام کرد که "اعضای هیات مدیره برخی از بانک های دولتی نیز مشابه بیمه مرکزی دریافت های غیرقانونی در پایان سال قبل داشته اند که هر دو موضوع در حال رسیدگی است."

در همین زمینه اسنادی در اختیار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قرار گرفته که نشان می دهد برخی مدیران بانک رفاه کارگران نه تنها حقوق های چند ده میلیونی در طول یک ماه دریافت کرده اند بلکه کار به اتفاقات دیگر هم در این مجموعه دولتی رسیده است.

 

ماجرای حقوق مهر و اسفند ماه آقای مدیر عامل

علی صدقی مدیر عامل فعلی بانک رفاه است که از یکسال پیش بر جایگاه مدیر عاملی این بانک تکیه کرد. وی که ازمدیران کهنه کار نظام بانکی بوده و در پرونده کاری او می توان به سابقه مدیر عاملی بانک ملی هم اشاره داشت، این روزها به واسطه برخی اسناد موجود در زمینه دریافت حقوق های چند صد میلیونی تحت فشار قرار دارد.

گزارش های دریافتی نشان می دهد که در اسفند ماه سال گذشته علی صدقی به عنوان مدیر عامل و برخی اعضای هیات مدیره این بانک هر کدام بالغ بر دویست میلیون تومان باعناوین مختلف و مبالغ قابل توجه در سایر ماه ها دریافتی داشته اند. اسناد زیر نشان می دهد که مدیر عامل بانک رفاه در طول نزدیک به 20 روز پایان سال 94 بالغ بر 230 میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته است.

از سوی دیگر نیز طبق سند زیر که متعلق به حقوق مهر ماه 94 صدقی مدیر عامل بانک رفاه است، وی رقمی بالغ بر 180 میلیون تومان به عنوان مجموع دریافتی های مهر ماه در حساب خود ذخیره کرده است.

 

آیا مدیر عامل و اعضای هیات مدیره فرار مالیاتی کرده‌اند؟

در شرایطی که می بایست مبالغ مربوط به حقوق و مزایای مدیران بانک های دولتی از طریق حساب حقوق و مزایا به حساب این افراد واریز شود، سند زیر نشان می دهد که هر 3 ماه یکبار مبلغی بالغ بر 580 میلیون تومان بابت پاداش وصول مطالبات به حساب حسن فرخی مسئول اداره وصول مطالبات بانک رفاه واریز می شود. وصول مطالباتی که از جریمه های دیرکرد و دریافت مطالبات مشتریان بانک رفاه دریافت می شود و تحت عنوان پاداش در اختیار مدیران بانک قرار می گیرد.

 

طبق سند فوق از رقم 580 میلیون تومان واریزی به حساب حسن فرخی، 17 میلیون به حساب شخص مدیر عامل بانک و 15 میلیون تومان نیز به حساب فرشید فرخ نژاد و محمد جواد محقق نیا اعضای هیات مدیره بانک رفاه بدون آنکه حتی مالیاتی از این ارقام کسر شود، واریز می شود. اقدامی که شاید به منظور فرار مالیاتی صورت گرفته و طی یک انتقال وجه به حساب افراد مذکور واریز شده است.

 

مسئولان بانک رفاه چه می گویند؟

در همین رابطه به سراغ حبیب پور مدیر روابط عمومی بانک رفاه نیز رفتیم تا توضیحات مسئولان این بانک را هم در مورد این موضوع جویا شویم.

حبیبی در خصوص اسناد فوق و ماجرای حقوق چند صد میلیونی مدیرعامل این بانک در توضیحاتی به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: حقوق مدیر عامل و اعضای هیات مدیره توسط مجمع بانک مشخص می شود و مجمع بانک رفاه نیز از سازمان تامین اجتماعی انتخاب می شوند. این مجمع است که میزان افزایش حقوق مدیران را در سال های مختلف مشخص می کند و ممکن است 5 درصد و یا حتی 30 درصد افزایش حقوق اعمال کنند.

وی در ادامه در خصوص مبلغ 540 میلیون تومان واریز شده به حساب رئیس اداره وصول مطالبات می گوید: وصول مطالبات زمانی که از سراسر کشور دریافت می شود کارمزدی دارد که این رقم در اداره مربوطه جمع و به حساب مدیریتی وارد می شود. بدین صورت هم ما بین مدیران و مسئولان و ادارات مختلف در سراسر کشور تقسیم می شود.

مدیر روابط عمومی بانک رفاه افزود: هم سازمان بازرسی در بانک رفاه مستقر است و هم سیستم های حسابرسی داخلی فعال است. اداره پولشویی هم در مجموعه ما مستقر است و این اداره پول های واریزی به حساب مدیران را زیر نظر دارد.

حبیب پور در خصوص حقوق 230 میلیونی اسفند ماه مدیر عامل نیز گفت: از زمانی که مدیر عامل کار خود را در مجموعه بانک رفاه آغاز کرد حقوقی برای وی تعیین نشده و در طول سال برای مدیر عامل طی 2 برهه فقط پول واریز شده است. آقای صدقی نیز از زمانی که وارد مجموعه شدند با مجمع بر سر میزان حقوق مدیر عامل بحث هایی داشتند. مجمع هم به دلیل کش و قوس ها به یکباره در اسفند ماه واریز داشته است. مجمع در اسفند ماه افزایش حقوق مدیر عامل و هیئت مدیره را تصویب کرده و اجرای این افزایش حقوق نیز به ابتدای سال 94 مربوط بود. یعنی می بایست مابه التفاوت تمام پرداختی ها از ابتدای سال محاسبه شده و به حساب مدیران واریز شود.

 

  • خبرنگار 94